LAGU INI DITUJUKAN KHAS KEPADA AHLI GMS

ADAB DAN SOPAN

PENJELASAN OLEH SAUDARA MOHD RIDZUAN MOHAMMAD YDP MPMUM 08/09



PENJELASAN OLEH SAUDARA MOHD RIDZUAN MOHAMMAD YDP MPMUM 08/09 BERKENAAN KENYATAAN TYDP MPMUM MOHD HAFIZ BIN ILYAS YANG TIDAK MEWAKILI MPMUM

KENYATAAN PERIBADI TYDP MPM SILA CLICK SINI


Assalamualaikum wrt brkth

Saudara Mohd Ridzuan Mohamed YDP MPM UM 08/09 telah memberi respon beliau kepada kami melalui email, beliau menyatakan pihak MPMUM tidak terlibat dan tidak bertanggungjawab dalam kenyataan yang di buat oleh TYDP MPMUM Mohd Hafiz bin Ilyas dan Pihak MPMUM memohon sebarang penjelasan atau maklumat berhubung kenyataan saudara Mohd Hafiz ILyas pengunjung boleh merujuk kepada TYDP Mohd Hafiz bin Ilyas sendiri dan web mahasiswakini yang menyiarkan kenyataan tersebut.

Berikut Disiarkan Email yang memuatkan penafian MPMUM terlibat dalam isu GMS, MPMUM sendiri menafikansebarang campurtangan dalam hal ehwal dalaman IPT lain.




Assalamualaikum wrt brkth

rakan-rakan KUIS yang saya hormati dan kasihi

1. Pertama sekali untuk pengetahuan pihak anda kenyataan tersebut tidak mewakili badan Majlis Perwakilan Mahasiswa UM (MPMUM) tetapi pandangan peribadi individu dalam MPMUM, iaitu Timbalan Yang Dipertua MPMUM, sdr. Hafiz Ilyas.

2. Untuk mencampuri urusan kampus lain bukan menjadi keutamaan pihak MPMUM.

3. Saya kenyataan tersebut tidak dikaitkan dengan pihak MPMUM terutama saya selaku YDP MPMUM.

4. Saya mencadangkan kepada pihak anda untuk mengetahui apa sebab dan penjelasan, dapatkan daripada sdr Hafiz, saya punya TYDP MPMUM dan pihak website yang menerbitkan artikal tersebut, iaitu mahasiswakini.com.

5. Akhirnya, saya berharap isu ini tidak dikaitkan dengan MPMUM.

Salam,
Mohd Ridzuan Mohammad
YDP MPMUM 08/09

WARKAH RASMI PRESIDEN MAJLIS PERWAKILAN MAHASISWA SESI 2008 / 2009

dipetik dari http://mpm-kuis.org/v3/

Majlis Perwakilan Mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
WARKAH RASMI PRESIDEN MAJLIS PERWAKILAN MAHASISWA SESI 2008 / 2009 PDF Print E-mail
Written by Administrator
Thursday, 19 November 2009 08:11

Assalamualaikum w.b.t.

Pertama dan selamanya marilah kita sama-sama merafa’kan kesyukuran kita ke hadrat Allah s.w.t. di atas segala kurniaanNYA, dan yang paling penting syukur kita kerana masih diberi peluang untuk merasai nikmat Iman juga Islam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Mahasiswa sekalian,

Dengan nama Allah s.w.t, kami di barisan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) telah berbai’ah di hadapan Ybhg. Prof Dato’ Adanan bin Isman, Rektor Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor pada tanggal 17 Safar 1430H bersamaan dengan 13 Februari 2009 demi menggalas tanggungjawab untuk menunaikan amanah yang diberikan kepada kami. Oleh itu, kami tetap dan akan terus berusaha dalam menjalankan tanggungjawab kami dengan sempurna dan jujur sebagai perwakilan pada sesi ini dengan memperjuangkan hak serta pembangunan mahasiswa itu sendiri secara keseluruhannya.

Mutakhir ini, suasana fitnah-menfitnah, jatuh-menjatuhkan di antara satu sama lain sesama Islam itu sendiri sudah menjadi suatu wabak dalam kalangan masyarakat kampus yang kita cintai ini berikutan isu-isu yang timbul kebelakangan ini. Saya juga barisan perwakilan yang lain turut menerima tempiasnya. Saya sungguh kesal dengan keadaan yang berlaku ini sedangkan warga KUIS yang hampir keseluruhannya adalah orang Islam sendiri.

Demi mahasiswa juga seluruh yang ada, sekali lagi kami tegaskan di sini barisan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) akan tetap dan terus berusaha menjalankan amanah kami dalam menjaga serta mempejuangkan hak mahasiswa dan juga pembangunan mahasiswa itu sendiri walaupun didatangi pelbagai mehnah juga ujian yang perlu kami hadapi.

Saya mencabar serta menyeru kepada seluruh mahasiswa bahkan sesiapa sahaja yang inginkan kebenaran tentang sesuatu isu untuk tampil bersemuka dengan saya sendiri dan akan kami buktikan dengan fakta yang kami ada. Dengan itu saya akan meluangkan masa setiap malam jam 9.00 p.m.-11.00p.m. pada hari Isnin-Jumaat dan menjemput sesiapa sahaja yang inginkan apa-apa penjelasan untul tampil berjumpa dengan pihak kami di Pejabat Urusan Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS.

Kepada mereka yang turut teraniaya dengan segala fitnah yang semakin tersebar luas ini, teruskan bersabar serta melakukan kebaikan dan tetaplah berakhlak dengan akhlak yang mulia dengan mencontohi akhlak baginda Rasulullah saw. Yakin dan terus yakinlah dengan janji Allah swt akan hari kemudian yakni akan adanya hari perhitungan di atas segala perbuatan yang kita lakukan walau sebesar zarah.

“ Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, tangan mereka akan berkata pada Kami, dan kaki mereka akan memberi kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan” (Surah Yassin : ayat 65)

Saya yakin mahasiswa mampu berfikir dan menilai dengan baik menggunakan Iman dan akal yang ada. Insya Allah.

Nasrul Izad Bin Mohd Isa

Presiden

Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM)

Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

Tuesday, November 17, 2009

POSTING DARI GEMA MAHASISWA

SILA CLICK DISINI UNTUK POSTING ASAL

Tuesday, November 17, 2009

Presiden Nasrul Izad telah di-ISA-kan

Beberapa kali saya membaca satu demi satu ayat yang terkandung dalam surat terbuka Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM). Tak puas sekali, saya baca dua kali. Lagi dan lagi.

Untuk tidak mahu ulasan saya nanti tidak bersandarkan kepada masdar yang sahih maka saya berusaha menghubungi tuan punya badan bagi mendapatkan kepastian.

"Ya", ringkas jawapannya apabila ditanya nama dan jawatannya.

Pastinya saya berhubung dengan bukan kecil-kecil orang. Beliau adalah Pengerusi kepada sebuah gabungan front-front mahasiswa yang merangkupi Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), Malaysia Youth & Student Democratic Movement (DEMA), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA), Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) & Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI).

"Tak!"

Inilah jawapan beliau apabila saya bertanya adakah dia berhubung terus kepada MPMKUIS berhubung perkara yang ditulisnya yang disebut sebagai surat terbuka. Respon yang diluahkan itu katanya berdasarkan kenyataan beberapa pensyarah yang beliau kenali dan laporan beberapa akhbar.

Saya petik antara isi kandungan surat beliau: "Malangnya saya berasa sedih apabila Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS, Sdr. Nasrul Izad Bin Isa dalam suatu kenyataan akhbarnya telah membuat kenyataan bahawa “beliau menegaskan bahawa MPM tidak terbabit dengan tuntutan & penyerahan memorandum itu”. Pada saya, inilah kenyataan yang paling tidak bertanggungjawab oleh seorang pemimpin mahasiswa yang telah diberikan amanah & tanggungjawab. Maafkan saya teman-teman, dalam hal ini saya terpaksa mengecam tindakan Presiden MPMKUIS tersebut kerana membelakangi prioriti beliau yang sepatutnya dilihat vokal dalam menyuarakan suara & membela hak kalian. Beliau seharusnya malu dengan pengkhianatan amanah yang telah beliau lakukan itu".

Saya puji sikap beliau yang peka dan ambil tahu tentang perkembangan semasa terutamanya hal-hal mahasiswa. Sesuai benarlah dengan status beliau sebagai Pengerusi SMM.

Namun saya sedih apabila beliau membuat kenyataan tanpa bertanya dahulu kepada tuan empunya badan iaitu Presiden MPMKUIS. Akhirnya tulisan itu menghamburkan satu tuduhan, kecaman yang tidak berasas.

Saya adalah seorang yang menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Saya percaya beliau juga begitu. Malah ramai di luar sana yang berfikiran waras akan menolak sama sekali undang-undang rimba ini. Satu undang-undang yang menzalimi rakyat. Belum apa-apa hukuman sudah disediakan. Tertuduh tidak dipanggil untuk memberikan penjelasan atau membela diri atas sabitan yang dikenakan ke atas mereka.

Mana ada orang boleh terima undang-undang karut macam ini. Bodoh.

Sama juga dalam hal ini. Belum apa-apa Presiden Nasrul Izad dikecam kononnya beliau mengkhianati amanah. Beliau tidak dirujuk, penjelasana pun tiada. Alih-alih fitnah ini dilemparkan terhadap orang yang mewakafkan dirinya untuk mahasiswa di saat orang lain tidak begitu. Berat saudara-saudara. Mengapa kita meng'ISA'kan presiden badan tertinggi mahasiswa itu.

Ya, memang Nasrul Izad membuat kenyataan itu tapi harus diingat beliau menjelaskan bahawa beliau tidak tahu apa tuntutan dalam memorandum tersebut pada waktu itu. Maka sudah pasti kenyataan beliau berbunyi begitu sementelah itu bukan dari beliau bahkan tidak tahu sama sekali apa kandungannya.

Nasihat saya untuk mereka di luar sana, jika memang kita tidak mampu menahan diri kita dari mengulas isu ini maka apalah kiranya bertanya dahulu kepada yang ahlinya. Bimbang-bimbang niat kita yang ikhlas itu sangka kita baik rupa-rupanya membikin onar dan menyuburkan fitnah di kalangan kita.

“Saya tidak mengetahui perkara itu (cadangan Muktamar Khas) kerana masih belum membaca kenyataan tersebut. Saya akan hubungi dia (Nik Aziz) sebelum mengeluarkan kenyataan kepada media”.

Nah! Inilah kenyataan seorang pemimpin gerakan Islam, Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang apabila wartawan ingin memerangkap beliau berkenaan isu panas yang dibangkitkan oleh Mursyidul Am Parti Islam. Beliau tahu jika mengulas tanpa mendapat tahu hal yang sebenarnya hanya akan mengundang fitnah yang besar. Adab dan akhlak inilah yang seharusnya kita contohi apalagi yang bergelar pemimpin mahasiswa Islam.

Hari ini politik kampus yang saya pernah harungi satu ketika dahulu kelihatannya sangat. Politik kampus hari ini menjadi sangat jijik apabila ada sebilangan politikusnya yang membawa budaya fitnah-memfitnah, keji dan maki serta cantas-mencantas.

Mereka ini berakidahkan Machiavellisme. Matlamat menghalalkan cara. Mereka jual agama, dagang saudara. Mereka menipu dalam mesyuarat dengan menjaja nama-nama murabbi. Semua ini dilakukan agar matlamat yang diimpi menjadi realiti. Sesungguhnya kebenaran itu sangat jauh dari hati-hati mereka kerana perbuatan mereka sendiri.

Ringkas sahaja analisa Pengarah Institut Kajian Hadis Selangor, Ust. Mohd Farid Ravi Abdullah berkenaan isu baru-baru ini, "Bughoh!"

Satu yang saudara-saudara perlu tahu, bukankah Pilihan Raya Kampus hanya kira-kira sebulan sahaja lagi? Sendiri fahamlah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails